Uuden työn luominen

Whooshing Deadlines tarjoaa käännöstöiden luomiseen kaksi perusvaihtoehtoa: lukujärjestysnäkymän vasemmassa yläkulmassa sijaitseva Uusi työ -painike ja päivämäärän tai -määrien napsauttaminen.

Jos haluat luoda esimerkiksi maanantaille ja tiistaille sijoittuvan työn, voit tarttua hiirellä maanantaipäivään (esimerkkikuvan tekstiin ”9. Maanantai”), vetää viikonpäiväriviä pitkin tiistain puolelle ja vapauttaa hiiren painikkeen. Tällöin uuden työn syöttöikkunassa on valmiiksi merkittynä työn aloituspäiväksi maanantai 9. päivä ja palautuspäiväksi tiistai 10. päivä. Jos aloitat työn luomisen Uusi työ -painikkeella, syöttöikkunassa tarjotaan aloituspäiväksi meneillään olevaa päivää ja palautuspäiväksi viikon kuluttua olevaa päivää.

Uuden työn syöttöikkunassa pakolliset tiedot on reunustettu punaisella. Muut tiedot kuin aloituspäivä ja deadline sekä työn laajuus ja suoritusnopeus ovat siis valinnaisia, mutta syöttämällä mahdollisimman tarkat tiedot (ja perustamalla tarvitsemasi kieliparit, asiakkaat ja erikoisalat perusasetuksissa) pystyt hyödyntämään Whooshing Deadlinesin ominaisuuksia täysimääräisesti.

Voit nimetä työn vapaasti käyttäen esimerkiksi projektinumeroa ja asiakkaan tunnistetta. Tiedot voi myös kopioida nimi-ikkunaan esimerkiksi asiakkaan sähköpostista tai ostotilauksesta. Valitse asiakas sekä työn kielipari ja mahdollinen erikoisala pudotusvalikoista. Laskutusperusteeksi ehdotetaan aina sitä yksikköä, joka on valittuna oletusarvoksi perusasetuksissa, mutta voit muuttaa valintaa vaikka jokaisessa työssä. Napsauttelemalla erikoisalan alapuolella olevaa värillistä neliötä voit vaihtaa työn värin mieleiseksesi. Työ esitetään samanvärisenä lukujärjestysnäkymässä.

Muuta työn aloituspäivä- ja deadline-tiedot kalenteri- ja kellonaikaruutujen avulla paikkansapitäviksi (tunteja ja minuutteja voit lisätä ja vähentää plus- ja miinuspainikkeilla). Päivämäärien alla näytetään valittuina päivinä käytettävissä oleva vapaa työaika. Alemmasta esimerkkikuvasta ilmenee lisäksi, miten asiakkaan tietoihin tallennettu tietokoneen aika-asetuksesta poikkeava aikavyöhyke esitetään työikkunassa.

Lisätietoja-kenttään voit syöttää minkä tahansa haluamasi tekstin tai jättää kentän tyhjäksi. Syöttökenttä avautuu napsauttamalla nuolta alaspäin tai lisätietoriviä, ja se näytetään työn tiedoissa ainoastaan, jos siinä on tekstiä.

Syötä lopuksi työn laajuus- ja hintatiedot. Ylemmässä esimerkkikuvassa hintatietoja ei ole tallennettuna asiakastietoihin, ja ne on syötettävä erikseen niille varattuihin ruutuihin. Alemmassa kuvassa asiakkaan tiedoissa on ollut hinnat valmiina, ja (arveluttava!) sanahinta on siirtynyt työikkunaan automaattisesti sieltä.

Työn laajuus ja suoritusnopeus ovat pakollisia tietoja, joten ne on syötettävä erikseen, jos niitä ei saada valmiiksi asetuksista. Kaikkia asetuksista tulevia tietoja voi muuttaa yksinkertaisesti kirjoittamalla ruutuun jonkin muun arvon.

Voit määrittää työlle vaikeustason eli aikakertoimen työtä luodessasi tai muuttaa sitä työn edetessä. Jos siis arvioit työn vievän tavallista enemmän aikaa keskimääräiseen käännösnopeuteesi nähden, muuta kerrointa ykköstä suuremmaksi. Jos arvioit suoriutuvasi siitä keskivertoa nopeammin, käytä nollalla alkavaa kerrointa. Työhön tarvittavaa aikaa muutetaan vastaavasti.

Laske kokonaishinta -painiketta napsautettaessa Whooshing Deadlines laskee nopeasti työn kokonaishinnan työn laajuuden ja yksikköhinnan perusteella. Vastaavasti sovellus osaa määrittää työn laajuuden kokonais- ja yksikköhinnan perusteella. Laske työn laajuus -painiketta napsauttamalla saat siis käden käänteessä selville esimerkiksi työn painotetun sanamäärän, jos työhön sovelletaan käännösmuistialennuksia. Jos asiakkaan tietoihin on tallennettu minimihinta, työn luonti-ikkunassa näkyy Käytä minimihintaa -painike. Jos tekstimäärään ja yksikköhintaan perustuva hinta jää sovitun minimihinnan alle, voit napsauttaa minimihintapainiketta, niin työn kokonaishinnan kohdalle ilmestyy asiakkaan minimihinta.

Uusi työ -ikkunassa alimpana näytetään arvio työhön kuluvasta ajasta kokonaisuudessaan sekä käytettävissä oleville työpäiville jaettuna ja pisin työpäivä kyseisinä päivinä. Jos pisin työpäivä on pidempi kuin perusasetuksissa määritetty päivittäinen työaika, Whooshing Deadlines kiinnittää huomiosi asiaan punaisella tekstillä.

Kun painat lopuksi Hyväksy-painiketta, työ siirretään lukujärjestysnäkymään määritetyille päiville värillisinä palkkeina, joiden korkeus vastaa käännöstyöhön kuluvaa päiväkohtaista työaikaa.

Työaikalaskuri

Voit seurata kuhunkin käännöstyöhön kuluttamaasi aikaa Whooshing Deadlinesin työaikalaskurin avulla. Laskurikenttä avautuu lukujärjestysnäkymän ylälaitaan kellonajan vasemmalle puolelle, kun napsautat haluamaasi työtä lukujärjestysnäkymässä hiiren oikealla painikkeella (kakkospainikkeella). Laskurin nimikenttä on samanvärinen kuin työ, jota seurataan. Laskurissa näkyvän kellonajan oikealla puolella olevasta taukopainikkeesta (kaksi pystyviivaa) voit pysäyttää laskurin esimerkiksi tauon ajaksi. Rastista voit sulkea laskurikentän, jolloin laskurin aika-arvo tallentuu työn tietoihin. Se näytetään työn muokkausikkunan alaosassa vasemmalla (ks. kuva alla Töiden muokkaaminen ja merkitseminen valmistuneeksi -kohdassa), ja ajankulutustiedon voi sisällyttää myös raportteihin.

Työn muokkaaminen ja merkitseminen valmistuneeksi

Voit muuttaa kaikkia työkohtaisia tietoja missä tahansa vaiheessa, myös sen jälkeen, kun työn on merkitty valmistuneeksi tai laskutetuksi. Jos esimerkiksi kääntämisen edetessä huomaat, että työ etenee arvioitua joutuisammin tai hitaammin, voit muuttaa aikakerrointa eli työn vaikeusastetta, ja kun tallennat muutoksen, työhön kuluva aika lasketaan uudelleen. Samoin tapahtuu, jos muutat työn palautusaikaa suuntaan tai toiseen. Tietojen hyvän muokattavuuden ansiosta Whooshing Deadlines soveltuu erinomaisesti myös töiden alustavaan suunnitteluun ja aikataulutukseen, sillä projektin muuttujien tarkentuessa tai työn peruuntuessa kokonaan tietojen muuttaminen tai työn poistaminen onnistuu käden käänteessä.

Kun haluat muuttaa luomasi työn tietoja tai merkitä sen valmistuneeksi, avaa työ napsauttamalla sitä lukujärjestysnäkymässä. Jos työaikalaskuri on parhaillaan toiminnassa, sovellus kysyy, haluatko pysäyttää laskurin ja avata työn muokattavaksi. Jos vastaat Kyllä, laskurin lukema tallennetaan työn tietoihin. Näyttöön avautuu uuden työn syöttöikkunan kaltainen ikkuna, jossa ovat lisänä Työ valmis-kenttä sekä Kopioi työ– ja Poista työ -painikkeet.

Muokkaa haluamiasi tietoja ja poistu ikkunasta napsauttamalla Tallenna. Työn kestoon tai ajoitukseen liittyvät muutokset toteutetaan siirtyvät graafiseen lukujärjestysnäkymään.

Jos työ on valmistunut, valitse Työ valmis -valintaruutu ja muuta valmistumisaikaa tarvittaessa. Kun poistut ikkunasta Tallenna-painikkeella, työ kutistuu lukujärjestysnäkymässä yhden rivin korkuiseksi vihreäreunaiseksi palkiksi valmistumispäivän kohdalle (ks. alakuva oikealla). Voit merkitä töitä valmistuneeksi ainoastaan varsinaisina työpäivinäsi. Jos siis teet töitä päivänä, jona et ole käytettävissä, sovellus tarjoaa työn valmistumisajaksi seuraavan työpäiväsi aamua. Jos haluat välttämättä merkitä työn valmistuneeksi kyseisenä päivänä, sinun on vapautettava se käyttöön esimerkiksi muuttamalla ei käytettävissä -päivien valintoja kalenterista tai valitsemalla tilapäinen viikonlopputyöskentely. Jos valmistunut käännös on palaamassa sinulle tarkistuskierroksen jälkeen työstettäväksi, voit luoda siitä viimeistelytyön (ks. alla).

Kun työn on merkitty valmistuneeksi, näkyviin tulee myös Työ laskutettu -valintaruutu. Voit merkitä töitä laskutetuiksi yksitellen tai ”sarjatyönä” raporttinäkymän Merkitse kaikki laskutetuksi -painikkeella. Laskutettu työ muuttuu vihreätaustaiseksi palkiksi, jossa työn tiedot näkyvät valkoisella tekstillä.

Työn kopiointi

Jos teet usein samanlaisina toistuvia töitä tai esimerkiksi useita samalla projektinumerolla tehtäviä käännöksiä, voit kopioida aiempia töitä sen sijaan, että syöttäisit työn tiedot aina uudelleen. Avaa haluamasi työ napsauttamalla ja paina avautuvan työn muokkausikkunan alalaidassa olevaa Kopioi työ -painiketta (ks. Muokkaa työtä -ikkunan kuva edellä). Kaikki edeltävän työn asetukset lisätietokentän sisältöä myöten kopioidaan uuteen työhön yksi yhteen – mutta uuden työn deadlineksi ehdotetaan viikkoa myöhäisempää aikaa kuin edeltävällä työllä. Tee tarvittavat muutokset esimerkiksi kopioidun työn toimitusaikaan ja laajuuteen, ja hyväksy työ tavalliseen tapaan, niin se ilmestyy lukujärjestysnäkymään.

Viimeistelytöiden luominen

Whooshing Deadlinesin viimeistelytyöt on tarkoitettu projekteihin, joissa tekemäsi käännös palaa sinulle kielentarkistajalta, oikolukijalta tai asiakkaalta, ja teet käännökseen sen jälkeen muokkauksia. Näppärimmin voit luoda viimeistelytyön samalla, kun merkitset työn muokkausikkunassa käännöksen valmistuneeksi – Luo viimeistelytyö -painike aktivoituu Työ valmis -merkinnän myötä, ja painiketta napsauttamalla pääset syöttämään viimeistelytyön tiedot uuteen ikkunaan.

Viimeistelytyö perii käännökseltä asiakkaan, kieliparin ja erikoisalan sekä värin ja nimen; nimen eteen vain lisätään maininta ”viimeistely:”. Oletusarvona sovellus ehdottaa viimeistelytyölle palautusajankohdaksi seuraavaa kalenteripäivää kello 14, mutta voit luonnollisesti muuttaa sitä, aivan kuten kaikkia muitakin työn tietoja. Hinnan oletusarvo on nolla, koska tämän tyyppinen ”tarkistuskierros” monesti sisältyy varsinaisen käännöstyön hintaan, mutta voit syöttää viimeistelytyölle hinnan manuaalisesti. Viimeistelytyöt ovat aina aikaperusteisia töitä, joten sinun on arvioitava puolen tunnin tarkkuudella käännöksen muokkauksen vaatima aika.

Voit luoda viimeistelytöitä myös napsauttamalla lukujärjestysnäkymän vasemmassa yläkulmassa olevaa Uusi viimeistelytyö -painiketta, mutta silloin kaikki työn tiedot on syötettävä alusta lähtien itse. Viimeistelytyöt näkyvät raporteissa kaikkien muiden töiden tavoin.